Mag een christen gokken?

Page last updated: 2006-04-01.
Deze pagina is geschreven door Wim Vogelaar.

BankGiro Loterij

Op vrijdag 2006-03-31 ontving ik via de post een grote reclame-envelop van de BankGiro Loterij.
In de aanhef van de brief staat de volgende wervende tekst:

Open de kluizen want
1-op-de-5* wint!
Staat uw naam erin? Dan heeft u geluk!
En wint u misschien wel 1 miljoen euro!

Nou dat zal veel mensen toch wel aanspreken. Elke maand kans op een prijs. Minimaal twee keer per jaar (1 op de 5 maanden) kans om iets te winnen. En misschien is het wel 1 miljoen. Dat zou toch fantastisch zijn. En als christen wil je van zo'n miljoen natuurlijk best een aardige gift overmaken naar een goed doel.

Maar "moet je" of "mag je" als christen wel aan een loterij (of welke manier van gokken dan ook) meedoen?

Wat zegt de bijbel over gokken? Ik heb daar geen direct antwoord op gevonden in de bijbel. Wanneer je in de online-bijbel op strong nummer 2819 zoekt dan krijg je een stel teksten te zien waarin b.v. het lot geworpen wordt.
Maar daar is niet uit op te maken dat een christen niet zou mogen gokken.

Dus dan moet een andere benadering gebruikt worden om er toch achter te komen wat God van ons vraagt.

Abraham is de vader van alle gelovigen. Eens kijken of hij alle manieren om aan geld te komen acceptabel vond.

In Genesis 14 vers 22 en volgende verzen staat:

22Maar Abram weigerde: "Ik zweer bij de HERE God, de Allerhoogste, de Schepper van hemel en aarde:
23nog geen schoenveter zal ik van u aannemen, anders kunt u later zeggen: 'Ik heb Abram rijk gemaakt.'

24Het enige dat ik kan aannemen, is wat mijn mannen hebben gegeten. Maar mijn bondgenoten Aner, Eskol en Mamre kunt u wel een deel van de buit geven."

Zie http://www.biblegateway.com/passage/?search=gen%2014:22-;&version=30;

Dus Abram is niet tegen rijk zijn maar hij stelt wel als voorwaarde dat het voor iedereen duidelijk moet zijn dat God hem rijk heeft gemaakt. En Abram wilde niet dat b.v. de koning van Sodom een paar jaar later zou kunnen zeggen "Abram wij hebben je toch maar mooi aan je rijkdom geholpen, zonder ons was je toch nergens geweest".

Nu weer even naar het gokken. Stel je wint een miljoen. Kan je dan tegen iedereen zeggen "De Heer heeft mij met een miljoen gezegend". Ik denk het niet. Je bent dan gezegend door koning "Lotto" en niet door koning "Jezus".

God gaat christenen in een loterij niet voor trekken. Als dat wel zo was dan zou dat statistisch gezien snel opvallen dat er een onevenredig deel van de prijzen naar christenen gaat. Het zou dan ook een wrede God zijn wanneer Hij christenen op die manier voor zou trekken. In de NBG vertaling van de bijbel staat in Prediker 9 vers 11 dat "tijd en toeval" ons allen treffen. Daar is dus geen enkele aanwijzing dat christenen voorgetrokken zouden worden.

Dan nog een ander aspect. Waarom wil iemand aan een loterij meedoen? Om meer geld te krijgen. Waarom zou je dan in het "dode toeval" meer vertrouwen hebben dan in een "levende God" die naar je omziet? De duivel moet zich dan rot lachen zo van: "Nou nou God, u heeft wel een mooi stel discipelen. Die verwachten nog meer van het "dode toeval" dan van u. Ha ha ha!!!!"
Zie voor zulk soort discussies tussen God en de duivel:
http://www.biblegateway.com/passage/?search=job%201:1-;&version=30;